Jaarverslag en activiteitenverslag 2024
Bestuur 2024
Desiree van Doremalen, voorzitter
mr. Olga Asscher, juridische zaken
drs. Rob Bakker, secretariaat/penningmeester
Financieel jaarverslag 2024
De stichting heeft geen personeel of vaste medewerkers. Bestuursleden ontvangen geen honorering. De stichting werkt met vrijwilligers en dan gaat het met name om research voor diverse projecten, zoals afgelopen jaar, en ook nog in 2025, de research naar de jeugdzorg in Nederland. Voor research en het schrijven van een tweede uitgave van Kinderen van de Staat Deel II: Recht en onrecht in de jeugdzorg, wordt samengewerkt met Nobel Boeken en de stichting Nobel die belast is met het schrijven van Deel II, mogelijk gemaakt door de stichting Recht Kinderen van de Staat. Het boek komt uit najaar 2025 bij Uitgeverij SWP (Sociaal Wetenschappelijke Publicaties).
De procesvoering, zie de verslagen hieronder, wordt gevoerd door externe gespecialiseerde advocatenbureaus die daarvoor een factuur sturen. Die bedragen zijn verzameld onder de noemer ‘Procesvoering’ in onderstaand overzicht. Voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om de interne procesvoering van de stichting. Het interne proces is eenvoudig, we vergaren kennis en pakken de gesignaleerde misstanden aan die een breder deel van de jeugdzorg beslaan. De stichting richt zich niet op een individuele casus maar op de foute protocollen zoals die gevoerd worden door gemeenten en zelfs De Rechtspraak (zie onder).
Het boek Wards of State, de vertaling van Kinderen van de Staat Deel I (2020,2022) staat voor nul euro op de balans. Dit boek gaat verspreid worden onder alle leden van het Europese Parlement en de Europese Commissie om de gesignaleerde misstanden ook in een breder verband aan te kaarten.
Activiteitenverslag stichting Recht Kinderen van de Staat
De stichting Kinderen van de Staat voerde in 2024 een aantal strategische procedures. Dat zijn veelal juridische processen die een breder doel dienen als het gaat om verbetering van de jeugdzorg in Nederland. Alle casussen draaiden om bescherming van de rechten van kinderen en ouders. Die zijn in Nederland nog steeds niet goed gewaarborgd en de stichting zet de strijd voor deze kinderrechten voort. Donaties van betrokken medelanders maken dit mogelijk. (zie financieel jaarverslag). De stichting blijft opereren als juridische denk- en vechttank.
Lidmaatschap Kinderrechtencollectief
Het Kinderrechtencollectief ziet toe op de implementatie en naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag in Nederland, in wet, beleid en praktijk. Samen komen we op voor kinderrechten.
Nazorgweek Jason
Jason Bhugwandass is ervaringsdeskundige in de Jeugdzorg. Hij voerde jarenlang een gevecht tegen de misstanden in de jeugdzorg en was initiatiefnemer voor het ZIKOS-rapport, waarmee hij zelfs een zitting bij de Verenigde Naties haalde. Voor een aantal lotgenoten organiseerde hij een ‘nazorgweek’. De stichting sponsorde een huisje een week en de stichting Het Vergeten Kind een tweede week.
Tweede boek Kinderen van de Staat
De stichting sloot in 2024 een contract af met Uitgeverij SWP (sociaal wetenschappelijke publicaties) voor een tweede boek over de jeugdzorg in Nederland, met als titel Kinderen van de Staat Deel II; Recht en Onrecht in de Jeugdzorg.
De stichting maakt de uitgave van dit boek mede mogelijk en zet haar netwerk in om tot een vakkundig en goed lezend boek te komen. Einde jaar 2024 is de eerste versie afgerond en zal het de eerste maanden van 2025 nog verder worden geactualiseerd met de laatste ontwikkelingen. Geplande uitgave: najaar 2025.
Vertaalde boek: Wards of State
Het eerste boek Kinderen van de Staat (2020) is in het Engels vertaald, mede mogelijk gemaakt door de stichting. Titel: Wards of State; Youth care in the Netherlands under lock and key. Het boek is via alle boekhandels te verkrijgen, zowel de gedrukte versie als het ebook, ook internationaal via Amazon. Er is contact gelegd met het Europees Parlement omdat de stichting alle 750 leden dit boek wil aanbieden.
Meldbriefprocedure
Rechtszaken over de uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling van kinderen verlopen niet altijd correct. Rechters nemen beslissingen zonder de ouders te horen. Ze beslissen op basis van documenten die de ouders en hun advocaten vooraf niet kunnen inzien. Bovendien communiceren kinderrechters achter hun rug om met de verantwoordelijke instanties.
Rechters vertrouwen te veel op de instellingen in de jeugdbescherming. Rechtbanken beschouwen die als hun ‘ketenpartners’, met wie zij via een digitaal communicatiesysteem documenten uitwisselen. Ouders en hun advocaten hebben geen toegang tot dit systeem.
Het fundamentele recht op hoor en wederhoor wordt hierdoor geregeld geschonden. Ook het grondrecht op gezins- en familieleven komt in de knel.
De overheid moet terughoudend zijn met ingrepen als het uit huis plaatsen of onder toezicht stellen van kinderen. Ook moet de overheid zorgen voor een eerlijk proces waarin dit ingrijpen zorgvuldig wordt getoetst. Na de toeslagenaffaire, waarin veel kinderen uit huis zijn geplaatst, evalueerden kinderrechters in 2023 de kritiek op hun rol in de affaire en deden voorstellen voor verbetering. Die bleken niet effectief, gezien het voortbestaan van de ‘meldbrief’ als enige kennisgeving voor ouders van een komende rechtszitting.
De meldbriefprocedure is een fundamenteel gebrekkige procedure die in strijd is met nationale en internationale rechtsnormen. Het recht op een eerlijk proces, het hoorrecht en het recht op gezinsleven vereisen dat ouders en kinderen daadwerkelijk door de rechter worden gehoord. Een meldbrief is daarvoor volstrekt onvoldoende. De procedure creëert procedurele ongelijkheid, ondermijnt de rechtsbescherming en sluit kinderen uit van participatie.
De rechter moet ouders en kinderen zien en horen. Alleen zo kan worden gewaarborgd dat ingrijpende beslissingen over uithuisplaatsing en ondertoezichtstelling zorgvuldig, rechtvaardig en in het belang van het kind worden genomen. Organisatorische en financiële belangen mogen nooit zwaarder wegen dan de fundamentele rechten van ouders en kinderen. Het is tijd om de meldbriefprocedure definitief af te schaffen en te kiezen voor een procedure die recht doet aan de belangen van de meest kwetsbaren in onze samenleving.
Het resultaat van het kort geding in het Paleis van Justitie in Den Haag op 6 maart 2024 kende een positieve uitslag en een overeenkomst: de rechterlijke macht beloofde dat de uitgangsregel in het vervolg was dat jeugdrechters te allen tijde de kinderen en ouders zelf moet spreken. Uiterste datum van invoering bij alle rechtbanken uiterlijk 1 juli 2024.
De Verordening Jeugdhulp moet worden vervangen door een wettelijk kader waarin de rechten van kinderen en hun ouders worden beschermd.
Gemeenten mogen niet beschikkingsvrij c.q. beschikkingsarm werken
Defence for Children en de VJAR hadden in het voorjaar van 2024 alarm geslagen over jeugdhulp in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Internationale jeugdrechtenorganisatie Defence for Children en de Vereniging Jeugdrecht Advocaten Rotterdam (VJAR) hebben een brandbrief gestuurd aan de burgemeester en wethouders van Maassluis. Aanleiding was de nieuwe manier van werken in de jeugdhulp die sinds begin 2024 van kracht was. In de verordening Jeugdhulp Maassluis stelde de gemeente beschikkingsvrij te gaan werken. Dit hield in dat ouders en kinderen niet schriftelijk geïnformeerd worden over jeugdhulpbesluiten en hoe zij daartegen bezwaar kunnen maken. Dit is in strijd met de Algemene wet bestuursrecht en met artikel 3 en 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag.
Defence for Children en de VJAR riepen de gemeente daarom op de verordening aan te passen. Kinderen en ouders moeten schriftelijk worden geïnformeerd over jeugdhulpbesluiten en het maken van bezwaar. Het verminderen van administratieve lasten mag niet ten koste gaan van de rechtspositie van kinderen en hun ouders.
De gemeente Maassluis gaf aan dat het afgeven van een beschikking niet nodig is en wees daarbij op de ‘efficiency en effectiviteitswinst’ waardoor administratieve lasten worden verminderd. Voor ouders en kinderen die te maken hebben met jeugdhulp zorgt het juist voor een extra administratieve handeling. Zij moeten namelijk zelf een beschikking opvragen wanneer ze het niet eens zijn met de geboden hulp. Een laagdrempelige rechtsingang ontbreekt en bovendien wordt onvoldoende informatie verschaft over het recht om bezwaar te maken.
De Stichting Recht Kinderen van de Staat meende dat het slechts op verzoek verstrekken van een beschikking Jeugdhulp door gemeenten in strijd was met het recht. Op die manier werd de vaak kwetsbare burgers in het sociale domein immers een eenvoudige toegang tot het recht ontnomen. De stichting Recht Kinderen van de Staat startte in 2024 in samenwerking met het Rotterdamse kantoor Van Ardenne & Crince Ie Roy een proces tegen het beschikkingsvrij werken, als eerste tegen de gemeente Maassluis met een zogeheten ‘Kroonberoep’ naar de verantwoordelijke minister. Daarin werd verzocht om de beschikkingsvrije regeling van de gemeente te vernietigen.
De Minister erkend in een Kroonbrief dat beschikkingsarm tegen de wet was en Maassluis zou zich daar naar richten. Vervolgens was de gemeente Den Haag aan de beurt voor een kroonberoep en die gemeente besloot na overleg ook de wet te volgen. De volgende gesprekspartner is de Vereniging Nederlandse Gemeenten, VNG die nog steeds een standaardprocedure van beschikkingsarm werken voert. Die zaak loopt nog door (juni2025).
Leerplicht niet geleverd, jeugdzorg wil ingrijpen
Recht op onderwijs is in Nederland vertaald naar Leerplicht. Maar kinderen met bepaalde handicaps of andersoortige problemen worden vaak op gewone scholen de deur gewezen. Daar ontstaan de problemen met de ‘leerplicht’.
De omkering van leerplicht die in NL speelt op dit moment bij een grote groep kinderen die vervolgens door dat thuiszitten (lees: falen van de overheid) mentaal kapot gaan, en vervolgens als ze mentaal kapot gaan door diezelfde overheid nog meer kapot worden gemaakt omdat de ouders als opgroeibedreiging worden geframed, OTS’en, UHP’en volgen, terwijl dat niet de kern van het probleem is; sterker nog, het kind verliest zo zijn enige veiligheid die het heeft, zijn ouders/thuissituatie, die wordt óók nog onder druk gezet. Maar ook: de omkering waarbij burgers (precies als bij het Toeslagenschandaal) die eerst gedupeerd worden door het falen van de staat, vervolgens door diezelfde staat verantwoordelijk worden gehouden voor het optreden van het onontkoombare gevolg van het overheidsfalen.
Stichting Recht Kinderen van de Staat maakte een cassatieberoep mogelijk bij de Hoge Raad. Het cassatieberoep werd afgewezen ZONDER motivatie en dat schijnt vaker voor te komen.
Bestuur 2023
Désirée van Doremalen, voorzitter
Mr. drs. Reinier Feiner, juridische zaken (tot 1 mei 2024)
drs. Rob Bakker, secretariaat, pers & publiciteit
Stichting Recht Kinderen van de Staat is een charitatief fonds. Met dit fonds maken we het mogelijk voor de (sociale) advocatuur om de rechten te bewaken en te bevechten voor kinderen in het algemeen en voor kinderen en hun ouders/verzorgers in de jeugdzorg in het bijzonder.
KvK 91265959

RSIN 865599154
Contactgegevens
E-mailadres: kinderenvandestaat@gmail.com
Website: rechtkinderenvandestaat.nl
Actief in: Nederland
Statuut
- De stichting heeft ten doel:
a. het beschermen van de rechten van kinderen, van kinderen en ouders en/of verzorgers die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg of met de overheid in die context en van kinderen en ouders die recht hebben op enige vorm van jeugdzorg,
b. het voeren van procedures om rechten van kinderen en ouders en/of verzorgers die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg te waarborgen;
c. het publiceren over kinderrechten via alle ter zake doende media, waaronder de pers, via boeken, op congressen en lezingen en via sociale media,
een en ander in de ruimste zin van het woord.
- Zij tracht dit doel te bereiken door:
- te voorzien in een goede rechtsbescherming voor ouders en kinderen die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg door toevoeging van een juridisch adviseur;
- strategisch te procederen in gevallen waarin kinderen van adequate jeugdzorg onthouden blijven, als gevolg van niet toereikende jeugdzorg en/of niet toereikende middelen bij de overheid en instanties;
- te streven naar een betere rechtsbescherming voor kinderen die onder toezicht staan of uit huis zijn geplaatst door de overheid;
- handhaving van toezicht op jeugdinstanties af te dwingen;
- een betere bescherming van de rechten van ouders te waarborgen;
- met maatschappelijk en/of culturele organisaties samen te werken;
- van diverse media gebruik te maken voor het informeren van het publiek en de politiek, overheidsinstanties en organisaties werkzaam op het gebied van jeugdzorg; alsmede
- het verkrijgen van giften, legaten, fondsen en subsidies.
- De stichting beoogt niet het maken van winst.
- De stichting richt zich met haar sociaal-maatschappelijke doel volledig op het algemeen nut.
Geldmiddelen.
- .
- De geldmiddelen van de stichting bestaan uit:
- subsidies;
- fondsen;
- giften, legaten en erfstellingen;
- bijdragen; en
- De geldmiddelen van de stichting bestaan uit:
alle andere baten en inkomsten.
2. De stichting wil fondsen beschikbaar stellen aan (sociale) advocatuur ter ondersteuning van processen die van breder belang zijn voor het opkomen voor de rechten van kinderen in de jeugdzorg. De enige reserve die de stichting zal aanhouden, naast die voor lopende kosten, betreffen procedures die reeds lopen en waarvan een inschatting gemaakt kan worden van toekomstige kosten.
3. Het eerste jaarverslag verschijnt in 2024 over de periode 4 september (oprichting) – 31 december 2023.
4. Bestuurders van de stichting krijgen geen andere beloning dan onkostenvergoeding, (zoals bijvoorbeeld openbaar vervoer of kilometers) en vacatiegeld voor hun bestuurswerkzaamheden.
Beleidsplan 2023-2024
Algemene doelstellingen, uitputtender behandeld in een aantal categorieën. Dit plan ziet op de korte (eerste half jaar) als op de lange termijn. Jaarlijks zal dit beleidsplan geactualiseerd worden.
1. De stichting heeft ten doel:
a. het beschermen van de rechten van kinderen, van kinderen en ouders en/of verzorgers die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg of met de overheid in die context en van kinderen en ouders die recht hebben op enige vorm van jeugdzorg,
b. het voeren van procedures om rechten van kinderen en ouders en/of verzorgers die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg te waarborgen;
c. het publiceren over kinderrechten via alle ter zake doende media, waaronder de pers, via boeken, op congressen en lezingen en via sociale media,
een en ander in de ruimste zin van het woord.
2. Zij tracht dit doel te bereiken door:
- te voorzien in een goede rechtsbescherming voor ouders en kinderen die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg door toevoeging van een juridisch adviseur;
- strategisch te procederen in gevallen waarin kinderen van adequate jeugdzorg onthouden blijven, als gevolg van niet toereikende jeugdzorg en/of niet toereikende middelen bij de overheid en instanties;
- te streven naar een betere rechtsbescherming voor kinderen die onder toezicht staan of uit huis zijn geplaatst door de overheid;
- handhaving van toezicht op jeugdinstanties af te dwingen;
- een betere bescherming van de rechten van ouders te waarborgen;
- met maatschappelijk en/of culturele organisaties samen te werken; Zo wordt er een brede Raad van Advies geïnstalleerd van leiders van jeugdrechten-organisaties, juristen waaronder ook jeugdrechters, hoogleraren, getroffen ouders/jeugdigen en andere betrokken. Dit vergroot het draagvlak en zorgt met name voor ene belangrijke input van casussen, toekomstvisies en te bepalen strategieën.
- van diverse media gebruik te maken voor het informeren van het publiek en de politiek, overheidsinstanties en organisaties werkzaam op het gebied van jeugdzorg; alsmede
- het verkrijgen van giften, legaten, fondsen en subsidies.
3. Doelgroepen:
Algemeen: Publiek, Privé en Professioneel.
1. Beroepsgroepen in de zorg: zorgmedewerkers, zorgorganisaties,
2. De marktaanbieders, structuren en financiering.
3. Overheden en politici
4. Ouders en andere privé-betrokkenen
4. rechterlijke macht; advocatuur.
5. Publiek: algemeen geïnteresseerden in jeugdzorg en (speciaal) onderwijs.
6. De media.
7. Buitenlandse pers.
8. Europese instituties.
4 Publiciteit en media
Het doel wordt mede bereikt door het inschakelen van diverse media, van boeken tot social media tot het generen van persberichten.
In samenwerking met de anbi-stichting en uitgeverij Stichting Nobel en de uitgeverij SWP (Sociaal Wetenschappelijke Publicaties), plannen we het uitgeven van twee boeken.
Op Wereld Kinderen Dag op 20 november is er een persconferentie gepland in Nieuwspoort, waarbij de stichting publiek bekend wordt gemaakt, een Engelse vertaling van Kinderen van de Staat wordt gepresenteerd en de eerste juridische processen worden bekend gemaakt.
5. Samenvatting 2 titels, verschijnend als opvolging op Kinderen van de Staat en genummerd als II en III met alleen dezelfde koptitel: Kinderen van de Staat. Ondertitel verschillend.
uitgever/Auteurs: SWP, Rob Bakker/Martijn van Rheenen.
Deel II.
“Stand van zaken”, met name de organisatie van de jeugdzorg en met name de omgeving van overheid, markt en rechtspraak. Waar theorie en praktijk elkaar raken. Literatuurstudie (mede samengevatte conclusies Helene haar boek). Marktcijfers en de laatste cbs-cijfers aangaande jeugdzorg, ook het traject van na 18e levensjaar. Samenvatting van de belangrijkste onderzoeken, de reacties daarop vanuit overheid en markt. Inventarisatie van een aantal nieuwe visies binnen overheid en politiek (en deels jeugdzorg) over een nieuwe organisatie en ‘inkoop’ van die zorg. Er is bijvoorbeeld een plan om inkoop niet meer via individuele gemeentes te doen maar via een aantal ‘veiligheidsregio’s’. (er zijn momenteel 26 van die regio’s- rb)
auteurs: Rob Bakker/Martijn van Rheenen. Verschijning najaar 2024. Voor een deel moet dit gefinancierd worden.
Kinderen van de Staat Deel III.
Probleemstelling:
Algemeen: Rechten van kinderen worden stelselmatig geschonden: recht op familie, recht op (mentale) gezondheidszorg, recht op zorg voor gehandicapte kinderen, recht op de eigen familienaam, recht op gelijkheid, recht op een gezond leven, recht op sport en ontspanning, recht op onderwijs, recht op een eigen mening, recht op bescherming tegen mishandeling en geweld, recht op gezond voedsel.
Kinderen van de Staat (noemen we I) gaf een actuele beschrijving van de praktijk IN de jeugdzorg, en veel wat er niet goed gaat: gebrekkige diagnoses, teveel uithuisplaatsing, uit huis geplaatsten verliezen rechten en missen adequate behandeling, falend toezicht overheid en desastreuze marktwerking. Die problemen zijn inmiddels bekend, aangekaart bij overheden en politici.
6. Het daadwerkelijk voeren van een aantal processen.
ANBI Jaarverslag 2023
Beloningsbeleid
Bestuursleden ontvangen voor hun bestuurswerk geen vergoeding en doen hun bestuurswerk op onbezoldigde basis. Een bestuurder kan geen loon/dienstverband hebben bij de stichting. Vrijwilligers kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding op basis van de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding, zoals jaarlijks vastgesteld door de belastingdienst.
Administratie
Het bestuur zorgt ervoor dat de administratie van de instelling zodanig is ingericht: dat daaruit duidelijk blijkt de aard en omvang van de onkostenvergoedingen en vacatiegelden die toekomen aan de afzonderlijke bestuurders; de kosten die zijn gemaakt voor de werving van gelden en voor het beheer van de stichting en de aard en omvang van andere uitgaven van de stichting; de inkomsten van de stichting; het vermogen van de stichting.
De stichting streeft geen eigen vermogen na. Ieder project met bijbehorende financiering wordt geheel volgens de budgetten uitgevoerd. Indien er ergens een batig saldo ontstaat dan zal dat aangewend worden voor volgende projecten. Een algemene reserve groter dan twintigduizend euro zal niet nodig zijn en niet aangehouden worden.
Aantal Medewerkers: 0
Aantal vrijwilligers: 6
Activiteitenverslag
Kinderen van de Staat
2017-2023: Project Kinderen van de Staat. Oprichting stichting 4 september 2023
In 2017 gaf Martijn van Rheenen als betrokkene opdracht aan de onderzoeksjournaliste Hélène van Beek (1964 – 2022) om een boek te schrijven over de stand van zaken in de Nederlandse jeugdzorg. Dat resulteerde in 2020 de uitgave ‘Kinderen van de Staat. Jeugdzorg in ademnood‘. Met de prachtige cover van jeugdzorg-overlever en wereldbekende streetartist Judith de Leeuw. Een plaat die de jaren daarop het symbool en logo zou worden van een lange strijd ter verbetering van de jeugdzorg in Nederland. Het boek bracht veel publiciteit teweeg, maar in de praktijk veranderde niets.
Wards of State
Als vervolg verscheen er een internationale uitgave in 2023 in het Engels: ‘Wards of State. Youth care in the Netherlands under lock and key‘. Dit boek is in print en ook als e-book nu wereldwijd verkrijgbaar. dankzij de internetboekhandels zoals Amazon en maandelijks gaan er een aantal bestellingen de deur uit.
Oprichting Stichting
Een tweede belangrijke stap was de oprichting van de Stichting Recht Kinderen van de Staat, met als belangrijkste doelstelling: ‘Het beschermen van de rechten van kinderen, van kinderen en ouders en/of verzorgers die te maken hebben met enige vorm van jeugdzorg en het voeren van procedures om rechten van kinderen en ouders en/of verzorgers te waarborgen’. De stichting is mede opgericht door de uitgever van Kinderen van de Staat en auteur Rob Bakker, de advocaat mr. drs. Reinier Feiner en de jeugdzorg-activiste Desiree van Doremalen. Op een persconferentie op 20 november Wereld Kinderen Dag in Nieuwspoort Den Haag betiteld als ‘juridische denk- en vechttank’. Deze stichting is door de belastinginspecteur goedgekeurd als algemeen goed doel, een zogeheten ANBI-stichting.
Juridische procedures
Er werden direct twee succesvolle juridische stappen gezet:
Gemeenten (die de Jeugdwet uitvoeren) waren conform de Algemene wet bestuursrecht al verplicht om toegekende aanvragen voor jeugdhulp in een beschikking vast te leggen. Omdat de Vereniging Nederlandse Gemeenten in haar Modelverordening Jeugdwet had vastgelegd dat gemeenten slechts op verzoek een beschikking hoefden te verstrekken, namen veel gemeenten deze werkwijze over. Deze gemeenten legden deze werkwijze vast in hun Verordening Jeugdhulp Het doel van deze werkwijze was besparen op de administratieve lasten.
De Stichting Recht Kinderen van de Staat meende dat het slechts op verzoek verstrekken van een beschikking Jeugdhulp door gemeenten in strijd was met het recht. Op die manier werd de vaak kwetsbare burgers in het sociale domein immers een eenvoudige toegang tot het recht ontnomen. Daarom diende de stichting bij de minister een kroonberoep in. Een kroonberoep is een verzoek om een Verordening Jeugdhulp die in strijd is met het recht onverbindend te verklaren. Op 15 februari 2024, liet de minister weten dat de werkwijze van de Gemeente Maassluis om slechts op verzoek een beschikking Jeugdhulp te verstrekken in strijd was met de Algemene wet bestuursrecht. Vanaf nu zijn alle gemeenten verplicht om iedere beslissing of overeenkomst met ouders aangaande het verstrekken van Jeugdhulp aan een kind schriftelijk en gemotiveerd vast te leggen. De stichting moet er wel op toezien dat gemeenten dit ook daadwerkelijk gaan doen. Desnoods door middel van een procedure bij de rechtbank. We moeten namelijk niet vergeten dat juist het niet op schrift zetten van waar ouders recht op hebben en het slechts een beschikking verstrekken op verzoek, heeft geleid tot toeslagenaffaire: kwetsbare ouders – en hun kinderen – weten niet goed waar ze recht op hebben en hoe dat te halen. Daarom is het belangrijk dat onze stichting voor deze kwetsbare burgers kan opkomen en het recht kan afdwingen door middel van juridische procedures.
Meldbrief procedure
Een tweede Juridische en belangrijke stap werd genomen met een proces tegen de Staat zelf. De beslissing werd eind van het jaar genomen.
Ouders of verzorgers krijgen vaak eerst een zogenaamde ‘meldbrief’ van de rechtbank als er een verlenging van een kinderbeschermingsmaatregel is aangevraagd en daar gaat het te vaak mis. Als de ouders die brief niet krijgen, niet lezen of niet begrijpen dan komt er geen zitting en worden ouders en kinderen niet gehoord. Dan vaart de rechter alleen op de eenzijdige gegevens van de Gecertificeerde Instelling (GI, Jeugdbescherming). Hierdoor is er te weinig zicht en controle op de uitvoering van jeugdbescherming aan kwetsbare kinderen en hun ouders. Wachtlijstproblematiek en tekorten op de werkvloer zijn aan de orde van de dag, waardoor inzet van jeugdhulp om kinderen bijvoorbeeld snel weer te kunnen herenigen met hun ouders niet of veel te laat van de grond komt.
De stichting recht Kinderen van de Staat besloot in samenwerking Vereniging Jeugdrecht Advocaten Rotterdam (VJAR) en een aantal individuele jeugdrecht-advocaten dagen de staat in kort geding om tot een uitspraak te komen die een eind maakt aan de ‘meldbrief’. Kinderrechters moeten stoppen met de meldbriefprocedure en kinderen en ouders altijd oproepen voor een zitting.
Het resultaat van het kort geding in het Paleis van Justitie in Den Haag op 6 maart 2024 kende een positieve uitslag: de rechterlijke macht beloofde dat de uitgangsregel in het vervolg was dat jeugdrechters te allen tijde de kinderen en ouders zelf moet spreken. uiterste datum van invoering bij alle rechtbanken uiterlijk 1 juli 2024.
Boeken
Publiceren en voorlichten van alle beroepsgroepen zijn ook een belangrijke doelstelling van de stichting. Om die reden doneerde de stichting een belangrijk bedrag voor de research aangaande een nieuw te verschijnen bundel: Kinderen van de Staat Deel II. De uitgave zal in 2025 plaatsvinden in samenwerking met de sociaal-wetenschappelijke Uitgeverij SWP.
Raad van Advies
In 2023 zijn we gestart met de samenstelling van een Raad van Advies: vertegenwoordigers van ketenpartners en kinderrechten behartigers vormen een raad die gevraagd en ongevraagd advies kan geven. De Raad van Advies opereert onafhankelijk op enige afstand van het bestuur en de raad kent ook geen juridische connectie of verantwoording naar de buitenwacht aangaande de stichting.
Financieel verslag 2023
(volgens ANBI Richtlijn)
Staat van baten en lasten 2023
| Donaties zonder winstdoelstelling | € 46550 |
| Subsidies overheden | € 0 |
| Creditrente | € 100 |
| Lasten | |
| Kosten stichting | € 1301 |
| Procesvoeringen | € 4934 |
| Persconferentie & Publiciteit | € 8751 |
| Websites en ict | € 1574 |
| Uitgaande donaties research | € 3800 |
| Batig saldo | 26290 |
Balans per 31-12-23
| Activa | |
| Inventaris | € 821 |
| Liquide middelen (bank) | € 26290 |
| Totaal | € 27111 |
| Passiva | |
| Reservering donaties research | 4200 |
| Reservering boeken | 4000 |
| Reservering procesvoering | 14000 |
| Continuïteitsreserve | 4911 |
| Totaal | 27111 |
